tiistai 5. elokuuta 2014

SM kisat, neljäs sija!





Niin se kolme kuukautta kului .. Toukokuussa Tupla meni Elinan luokse ja nyt sm-kisat on takana ja Tupla takaisin kotona! SM-kisat menivät kyllä tosi hyvin, vaikka tietysti hampaan koloon tuollainen SM4-sijoitus saakin jättää jotakin ajatuksia ;-).

Perjantain harjoituksissa Tupla oli temppuillut a-esteen kanssa ja aiheuttanut hieman jännitystä tämän tiimoilta.. Lauantaina tottis kuudennessa parissa, keskellä kenttää ja paikalla olo ekana. Olin kyllä itse jo sieluni silmin nähnyt, että Tampereen sm-kisan toisinto tulee ihan juuri esiin... Mutta mitä vielä, minä kauheassa paniikissa puhelinyhteydessä Hannan kanssa ja Hanna selostaa tottista kaikessa rauhassa ja mikä ihmeellisintä minulle, kertoen koko ajan koiran olevan erittäin rauhallinen ja keskittynyt!!  Itse asiassa näin sitten sunnuntaina tottisvideon ja VAU!! Se oli, pienistä virheistä huolimatta, tosi hieno kokonaisuus ja 92 pistettä tiukassa sm-arvostelussa tuntui kyllä videonkin jälkeen ihan todella hyvältä! Elina oli saanut Tuplan sairaan hyvin hallintaan, silti hukkaamatta koiran iloa ja tekemisen voimaa. Se oli hieno - vaaleanpunaisin lasein katsottuna tottakai :-).

Sunnuntaina sitten maastoon numerolla kuusi. Voi että oli kauheaa odottaa tuloksia... Ajelin aamusta kisakeskukseen ja matkalla sitten kuulin, että yksi välikeppi jäi ja takajälki, 144 pistettä. Plääh. Sellaista jälki nyt vain on.. Myöhemmin sitten esineruudussa oli kaksi ekaa esinettä noussut tosi hyvin ja nopeasti, kunnes sitten kävi tosi paska juttu, keppi tökkäsi Tuplaa nieluun :-(. Elina joutui tekemään ratkaisun siinä hetkessä ja toimi juuri kuten piti, lopetti suorituksen siihen, koska verta tuli nielusta eikä tietenkään sellaista koiraa ruutuun laiteta. Pikku pikku säikähdyksestä (lue: paniikki omistajalla) selvittiin ja kisakeskuksessa vielä saatiin eläinlääkäriltäkin kommetti, ettei nielu näyttänyt enää siinä kohden pahalta. Nyt pari päivää jälkeenkin päin tilanne on ihan rauhallinen tämän osalta.

No, sitten kaiken kaikkiaan vielä päivän mittaan kävi selville, että Tupla sai 21 pistettä esineruudusta ja sillä lopulta irtosi niinkin kova sijoitus kuin neljäs sija! Mitaliin jäi kyllä reilusti, eli siihen olisikin jo vaadittu se puuttuva keppi. Mutta neljäs sija oli kyllä ihan hieno juttu. Ja joukkueelle (T-Team) pronssia kovassa kisassa.

Mikä hienointa, viime vuoden pikku tottiskatastrofin jälkeen nyt tuntui aivan huipulta, että koira pysyi noin hienosti kasassa vaikeassa tottiskarsinnassa ja että suoritus oli kokonaisuudessaan hieno. Paremmalla onnella se olisi tuonut mitalinkin, mutta näitähän voi jokainen jossitella loputtomiin.

Tuplaa oli ikävä, ja ihanaa että se on kotona. Samalla on vähän haikea olo mm. siitä, että Tupla juoksee metsässä riehakkaana ympyrää - pysähtyy odottamaan "hei missä ne kaikki kaverit on"... Nyt ei ole juoksukavereita sillä tavalla kuin oli Elinan luona.

Onnea kaikille sm-mitalisteille - erityisesti tietysti Jäljen Mestari Merkalle ja Katrille sekä pronssimitalisti Huiskulle ja Hannalle!! NOM:issa sitten sama meininki jatkukoon :-). SM-kisoista ainakin minulle, sivusta seuraajalle, jäi sellainen mielikuva, että oikeat asiat ratkaisivat mitalit! Tottikset tuleekin olla sm-kisamaisesti arvosteltuja ja maastot haastavia - hienoa!

Kiitos Elina! Tätä nyt on jo moneen kertaan todettu, mutta sanon nyt vieläkin - sä olet niin taitava! Ja ehkä ihan hyvä, että emme pystyneet Tuplan ajatuksia sunnuntaina lukea - niin haikeasti se katseli sinun suuntaasi ja samalla heilutti häntäänsä minulle :-). Siitä voimme olla varmoja, että koirallekin tämä oli hienon hieno projekti! Mitä tulevaisuus tuo tullessaan, siitä voin vain vannoa, että ensi vuonnakin Tupla nähdään pk sm-kisoissa taistelemassa mitaleista muiden joukossa!

sunnuntai 13. heinäkuuta 2014

Kesän terveisiä

Onpa ollut outo kesä - ei treenin treeniä. En ole saanut itseäni edes mihinkään kisoihin katsomoon. Outoa. Ja oikeastaan äärimmäisen tervetullutta, kaikesta huolimatta. Tuplaa on paikoitellen raastava ikävä, mutta edelleenkin tietoisuus siitä, että Tuplalla on elämä tällä hetkellä kovin mallillaan - treeniä ja paljon kavereita - helpottaa ikävän tunnetta kummasti. Treenejä onkin käsittääkseni ollut ihan hyvä määrä, en kovin tarkkaan niiden sujumisista tiedä, mutta eiköhän ne sitten tositoimissa muutaman viikon päästä nähdä :-). Ainakin sm-kisojen osallistujalistalta Elina ja Tupla löytyvät. Tosi jännää!! Olisin tietysti toivonut heille alkupään starttipaikkaa, mutta aina ei voi voittaa, niinpä pari menee tottistelemaan oliko se nyt viidennessä vai kuudennessä parissa. Eli aika loppupäässä, jos koiria kaikkinensa on 32 ilmoittautunut ja kahdella kentällä arvostellaan tottikset.

Viski on selkeästikin kaivannut Tuplaa. Se on välillä ihan orpo rehveli.. Nyt jo selkeästi tasaantunut, mutta varsinkin ihan alkuviikot se oli hyvin ihmeissään. Eihän Viskikään ole oikeastaan koskaan elänyt meillä ainoana koirana, aina ollut joku seurana.

Lomalla olen ollut viikon. Ei olla tehty oikeastaan mitään, paitsi kevyesti pihahommia ja terassin tekoa sun muuta puuhaa. Enpä tajunnutkaan kuinka paljon loman tarpeessa sitä loppuviimein olikin. No, nyt sitten lomaillaan koko rahan edestä :-).


sunnuntai 18. toukokuuta 2014

treeniä

Tupla on treenannut viime aikoina paljon! On päässyt jäljelle, esineisiin ja tottikseen - ihan unelmaa :). Ainoastaan mä en ole päässyt.. Tupla lähti tosiaan korkean paikan leirille Lahden suuntaan Elinalle. Se oli hyvä ratkaisu nykytilanteeni huomioiden. Ovat nyt pari viikkoa tutustuneet toisiinsa ja tunnustelleet olisiko heistä pk-sm:n. Aika näyttää, toivon kovasti, että yhteinen hyvä sävel löytyy!

ikävä iskee aina välillä, mutta itse päätöksen tein ja olen siihen sitoutunut. Pääasia, että Tuplalla on hyvät oltavat ja pääsee treenaan! Pidetään peukkuja siis :).

maanantai 21. huhtikuuta 2014

jälki

siskon metsikössä kilometri, viisi keppiä eikä janaa. Terävät suoritti tosi hyvin! Pajukko risukko oli selkeästi epämiellyttävää (niin oli), mutta läpi mentiin. Samoin kuusihakkuuaukea. Tää oli erinomainen suoritus!

maanantai 31. maaliskuuta 2014

Risukko

Jälki järjettömässä risukossa, jälkeä tehdessäkin kulku oli hankalaa, mutta koiran kanssa mentäessä lähes mahdotonta. Ei enää tuonne.. Jana oikealle, pari terävää kulmaa, 450 metriä, kolme keppiä. Pätkä peltoaukeaakin. Nyt sinällään Tuplan suoritus oli aivan mainio, janalla edelleen pohti suuntaa, mutta valitsi oikein. Niin, janalla heti lähdössä jouduin korjaamaan, kun lähti taas oikasemaan tosi rajusti - noita ei parane antaa tehdä..